Blog.
Najnowsze WYDARZENIA!

Co wpływa na koszt wykonania strony internetowej?

Dodane przez: Michał | dnia 20.09.2019 | Tagi: cena, witryna

Kto tworzy stronę internetową? Trudno znaleźć człowieka renesansu

W sieci można znaleźć oferty geniuszy, którzy obiecują kompleksową usługę stworzenia strony internetowej od A do Z, w jakże korzystnej na pierwszy rzut oka cenie 100 – 300 zł. Aż chce się skorzystać, ale zanim to zrobisz, pomyśl przez chwilę. Czy do budowy domu zatrudnisz jedną osobę, która ten dom zaprojektuje i wykona w całości? Trudno sobie nawet wyobrazić taką sytuację. Każdy etap wymaga przecież specjalisty. Jedna osoba zajmie się projektem, inna stawianiem fundamentów i murowaniem, a jeszcze kolejne montażem instalacji oraz wykończeniem. Tylko wtedy jest szansa na to, że dom będzie funkcjonalny, bezpieczny, estetyczny i zbudowany zgodnie z normami oraz przepisami zawartymi w prawie budowlanym.

zespół ludzi przy komputerze

Zapytasz, jak budowa domu ma się do tworzenia strony internetowej? To naprawdę analogiczna sytuacja. Znalezienie kogoś, kto zna się doskonale na wszystkich etapach tworzenia strony www jest szukaniem igły w stogu siana. Musiałby mieć umysł niczym Leonardo da Vinci, ale powiedzmy sobie szczerze – wtedy koszt wykonania strony internetowej na pewno nie byłby też tak niski, jak stan wód po letnich upałach.

Proces tworzenia strony www wymaga zatem pracy kilku specjalistów. Nie trać czasu na szukanie człowieka renesansu, który nie jest świadomy swojego geniuszu albo praca stanowi dla niego misję charytatywną. Jeżeli chcesz mieć w pełni profesjonalną i przyjemną dla oka stronę internetową, to powierz zadanie jej budowy (lub modernizacji) grupie fachowców. Niech każdy zajmie się tym, na czym naprawdę świetnie się zna, a efekt będzie znakomity.

Co wpływa na koszt wykonania strony internetowej i dlaczego potrzeba tylu specjalistów?

Proces tworzenia strony www jest bardziej skomplikowany niż to się wydaje na pierwszy rzut oka. Podobnie zresztą wygląda kwestia modernizacji istniejącej już witryny. Od razu warto podkreślić, że każda strona wymaga po kilku latach odświeżenia, a czasami bardzo poważnych zmian. Ponownie mamy analogię z budownictwem. Najpiękniejszy dom po jakimś czasie użytkowania powinien zostać wyremontowany – niekiedy nawet nie wystarczy malowanie i trzeba wymienić jakąś instalację. Zdecydujesz się na to? Na pewno, jeżeli zależy Ci na bezpieczeństwie swoich bliskich, komforcie mieszkania, ale i estetyce domu.

Strona internetowa może też być dla Ciebie jedynie wydatkiem albo… inwestycją. Tak to działa – profesjonalnie stworzona strona www przyciąga zarówno klientów, jak i roboty wyszukiwarki (to ważne, jeżeli chcesz, aby Twoja strona była widoczna w wynikach wyszukiwania na określone słowa kluczowe). Jednak do tego potrzeba zaangażowania kilku osób, które zadbają o dopieszczenie szczegółów na każdym etapie budowania strony. Czy naprawdę sądzisz, że jedna osoba jest w stanie dobrze się znać na:

  • opracowaniu całej koncepcji strony na bazie informacji zebranych od klienta i stworzeniu struktury tekstowo-graficznej oraz mapy strony,
  • językach opisu strony, skryptowych i działających po stronie serwera,
  • bazach danych,
  • programach graficznych,
  • typografii,
  • tworzeniu tekstów poprawnych językowo, zrozumiałych dla użytkowników i praktycznych pod pozycjonowanie,
  • administrowaniu serwerami,
  • pozycjonowaniu strony www, aby była ona widoczna dla wyszukiwarek.

Trudno w to uwierzyć, prawda? Tak jak nie ma możliwości, aby jedna osoba była jednocześnie doskonałym projektantem domów, betoniarzem, cieślą, monterem różnego typu instalacji, dekarzem, murarzem i operatorem maszyn budowlanych. Dlatego do budowy lub remontu domu zatrudnia się ekipę ludzi specjalizujących się w konkretnych zadaniach. Podobnie jest, a w zasadzie powinno być, w przypadku budowy lub modernizacji strony internetowej.

Specjaliści konieczni do stworzenia profesjonalnej strony internetowej

plan budowy strony www

Chyba już nie masz wątpliwości, dlaczego lepiej nie powierzać kreowania strony www jednej osobie. Pozostaje tylko pytanie, kto tak naprawdę należy do zespołu zajmującego się wykonywaniem stron i jaki zakres prac leży w jego gestii. Zanim jednak przystąpi się prac właściwych, to konieczne jest opracowanie ściśle określonego planu. Innymi słowy, budowa strony internetowej zawsze zostaje poparta opracowaną wcześniej strategią. Potrzebna jest tzw. mapa strony.

  1. Grafik

    A w zasadzie web designer, czyli ktoś, kto sprawia, że strona estetycznie się prezentuje. I tutaj ważna rzecz – nie chodzi o zachwyty nad pięknem same w sobie. Grafika musi też być funkcjonalna. Niedobrze, kiedy użytkownik mówi wow, ale potem nie wie, gdzie ma kliknąć, aby przejść na jakąś podstronę. Nad symboliką i ukrytymi znaczeniami obrazu można się zastanawiać patrząc na Płonącą żyrafę Salvadora Dalego. Jeżeli tak się dzieje w przypadku strony internetowej, to znaczy, że grafika niekoniecznie spełnia swoją funkcję. Wbrew pozorom nie jest wcale tak łatwo dopasować do siebie poszczególne elementy graficzne (czcionkę, zdjęcia, video, przyciski, kolorystykę), aby projekt strony był nie tylko spójny stylistycznie, ale także estetyczny, idealnie dostosowany do charakteru działalności firmy i oczywiście wygodny w nawigacji. Design strony może zatem przyciągać wzrok albo odstraszać. Tak jak w aranżacji wnętrz też trzeba wybrać barwy ścian, styl mebli, dodatki i wszystkie detale powinny ładnie się komponować ze sobą. Jednocześnie meble muszą być wygodne. Do grafiki potrzeba też oprogramowania, ale tym już zajmuje się programista.

  2. Programista, czyli web developer

    Bez programisty ani rusz – nie powstanie żadna strona. To on przygotowuje całe zaplecze programistyczne, dzięki któremu strona www poprawnie działa. To kwestia opracowania kodu w odpowiednim języku programowania oraz w odpowiedniej technologii. Co ważne, web developer musi zająć się zarówno tym, co widoczne na stronie, jak i tym, co stanowi jej budulec. W tym pierwszym przypadku chodzi o interfejs graficzny i wykonanie szablonu na bazie projektu graficznego. Tutaj niezbędna się okazuje ścisła współpraca z drugim członkiem zespołu, czyli grafikiem. Z kolei budulcem jest dedykowane oprogramowanie od strony serwera. To może być system zarządzania treścią, czyli CMS. Programista opracowuje też interfejs użytkownika czy dokumentację techniczną dla niego. Zakres pracy obejmuje również diagnostykę ewentualnych błędów w działaniu strony www. Gotowa strona wymaga wielu testów przed zaindeksowaniem.

    Trzymając się tej analogii z budowaniem domu – nie widzimy przecież wewnętrznej instalacji elektrycznej, ale dobrze wiemy, że w ścianach są przewody. Dlatego też działają wyłączniki światła i dlatego lampa może się świecić. Gdyby nie te przewody, to nawet najpiękniejsza lampa pozostałaby jedynie atrapą. Co z tego, że piękną, jeżeli kompletnie bezużyteczną. Ze stroną internetową jest podobnie. Elegancka grafika oraz interesująca treść przyciągnie wzrok, o ile strona dobrze będzie się ładować i będzie widoczna na ekranie każdego urządzenia, także smartfonów.

  3. Copywriter

    To kolejna osoba niezbędna do stworzenia dobrej strony www, a jej zadanie polega na napisaniu tekstów. Myślisz, że to proste, prawda? Niestety, ale nie można tego zlecić komuś, kto nie potrafi pisać i to w bardzo określony sposób. Teksty przeznaczone na stronę internetową powinny zostać napisane tak, aby dobrze się je czytało, miały sens i oczywiście były poprawne pod względem zasad pisowni. Jednak to nie wystarczy. Dobry tekst musi też spełniać wymagania SEO. Innymi słowy, spodobać się robotom wyszukiwarki. Unikatowość to podstawa (oj, jak roboty nie lubią duplikatów), ale znaczenie ma również umiejętne wplatanie w treść słów kluczowych. Co więcej, treści należy nieustannie rozbudowywać, potrzebne są nowe wpisy, aby strona po prostu żyła (mówiąc tak wprost). Usługi copywritera mają zatem duży wpływ na koszt wykonania strony internetowej.

    pisanie w notatniku obok klawiatury

  4. Pozycjoner

    Strona działa poprawnie, ma odpowiednią grafikę i dobrze napisane treści – myślisz, że to koniec? Niestety, ale nie. Na pewno chcesz, aby Twoja strona była widoczna w wynikach wyszukiwania na określone słowa kluczowe, więc teraz czas na jej ładną prezentację robotom wyszukiwarek, a to też wymaga sporo pracy. Do akcji musi zatem wkroczyć pozycjoner, czyli specjalista SEO. To trochę neverending story, ponieważ ze względu na kolejne aktualizacje algorytmu Google trzeba ciągle trzymać rękę na pulsie. Jednak dzięki temu na stronę zawsze chętnie zaglądają zarówno użytkownicy, jak i roboty. W domu jak jest porządek i jakiś ład aranżacyjny, to goście (ale i domownicy) też lepiej się czują.

    Tutaj dochodzimy do ważnej konkluzji – strony internetowej nie można zostawić. Konieczne są określone działania na niej, aby spełniała nowe wymogi pod względem programistycznym. Po jakimś czasie zawsze należy odświeżyć design (takie swoiste malowanie ścian), niezbędne są nowe treści i oczywiście prace optymalizacyjne i stricte pozycjonerskie.

Co jeszcze wpływa na koszt wykonania strony internetowej? Elementy darmowe czy płatne?

O jednej kwestii należy zdecydowanie wspomnieć. Stronę można przygotować na gotowym szablonie. W takiej sytuacji grafik i programista mają nieco mniej pracy niż wtedy, kiedy projekt tworzy się od podstaw. Gotowy szablon oznacza zatem niższą cenę. Sprawdza się w przypadku prostych stron. W takiej sytuacji zazwyczaj korzysta się też z darmowych narzędzi – wtyczek oraz zdjęć czy video. Trzeba mieć świadomość pewnych ograniczeń. Na pewno wykorzystane zdjęcia z darmowego banku zdjęć mogą się powtarzać na innych, podobnych stronach.

Jeżeli zatem zależy Ci na nieograniczonych możliwościach strony internetowej oraz idealnym jej dopasowaniu do swoich potrzeb, to oczywiście koniecznością okazuje się strona zakodowana indywidualnie i na podstawie oryginalnego, dedykowanego projektu.

Chyba już wiesz, co wpływa na koszt wykonywania strony internetowej i dlaczego dobrze zbudowana strona wymaga pracy kilku osób. Masz jeszcze jakieś wątpliwości? To zapraszamy do kontaktu z nami. A jeżeli już nie masz żadnych pytań dodatkowych, to po prostu zamów usługę tworzenia strony internetowej prostej w obsłudze, responsywnej (czyli dobrze widoczną na wszystkich urządzeniach), atrakcyjnej wizualnie, przyjaznej dla użytkowników i robotów wyszukiwarek, bogatej w dobrej jakości treści, przygotowanej do efektywnego pozycjonowania, zintegrowanej z Google Analytics i nowoczesnej.

Tagi: cena, witryna
Powrót na początek