Blog.
Najnowsze WYDARZENIA!

Jak nazwać firmę, czyli trudna sztuka wyróżnienia się na tle konkurencji

Dodane przez: Michał | dnia 10.09.2018 | Tagi: naming, nazwa

Stworzenie nazwy dla firmy nie jest proste

Świadomość znaczenia nazwy firmy bywa nadal dość niska. Wielu, szczególnie początkującym przedsiębiorcom, wydaje się, że wystarczy mieć ciekawy asortyment lub wysokiej jakości usługi, aby zaistnieć w świadomości klientów. Nic bardziej mylnego. Warto sobie uzmysłowić, że konkurencja na rynku jest naprawdę olbrzymia i coraz trudniej przyciągnąć szerokie grono osób. To właśnie idealnie dopasowana nazwa może okazać się istotną cechą wyróżniającą oraz jej wizytówką.

dobra nazwa firmy to gwarancja

Jak wymyślić nazwę firmy, aby tak się stało? Wbrew pozorom nie jest to takie łatwe. Na pewno musi dobrze współgrać z misją danego przedsiębiorstwa. Jednocześnie powinna być dość prosta, co pozwoli klientom na lepsze jej zapamiętanie. Może też wskazywać na branżę, w której specjalizuje się firma, aczkolwiek nie jest to konieczne. Czasami dobrze przełamać pewne stereotypy i wzbudzić zainteresowanie poprzez zaskoczenie. Przecież, czy ktokolwiek mógłby pomyśleć, że marka o nazwie „Jabłko” nie jest w żaden sposób związana z branżą spożywczą? Apple pokazuje, że można oryginalnie, a zarazem odważnie podejść do nazewnictwa.
Pamiętaj – dobra nazwa firmy stanowi jeden z kluczowych elementów budowania pozytywnego wizerunku!

Jak nazwać firmę, aby przyciągnąć klientów?

Wszyscy wiemy, jak istotne jest pierwsze wrażenie w świadomości odbiorcy. W przypadku firmy, to właśnie jej nazwa będzie nie tylko tym pierwszym, ale także podstawowym czynnikiem, z którym klienci identyfikują dane przedsiębiorstwo. To od niej w dużym stopniu zależy odpowiednie kształtowanie pozytywnych odczuć u potencjalnych klientów.
Niektórzy początkujący biznesmeni sądzą, że w przypadku firmy jednoosobowej nie ma sensu specjalnie się zastanawiać nad nazwą. To błąd. Każda, nawet najmniejsza firma potrzebuje dobrej nazwy. W przypadku zakładania działalności jednoosobowej warto jednak zadbać o nazwę łatwą do wymówienia i zrozumienia. W ten sposób unika się dwuznacznych sytuacji w urzędach i wszędzie tam, gdzie zostaje wystawiana faktura.
Nie jest to prosty proces, a jeszcze więcej problemów pojawia się, kiedy nazwa firmy ma stanowić rozpoznawalną i kojarzącą się z dobrą jakością, solidnością oraz uczciwością markę.

jaka powinna być nazwa firmy

Jak wymyślić nazwę firmy, aby była ona naszą najlepszą wizytówką?

Jak nazwać firmę? To proste – powie pewnie wiele osób, ale tylko tych, które nigdy nie musiały takiej nazwy wymyślać.
Nazwa powinna być chwytliwa, a zarazem prosta w swoim przekazie, wymowie, brzmieniu oraz pisowni. Lepiej, kiedy jest krótka – więcej osób od razu ją zapamięta. Niech wpada w ucho.
Może, ale nie musi kojarzyć się z branżą, w której działamy. Ciekawym zabiegiem bywają nazwy abstrakcyjne. Warto pobawić się słowami. Uniknie się nudy i sztampowych powiązań. Jednak należy zwrócić uwagę na to, aby nie budzić negatywnych skojarzeń. Piekarnia o nazwie „Zakalec” raczej nie zachęci konsumentów, chyba że ktoś jest amatorem ciast z zakalcem.
Dobra nazwa dla firmy nie powinna też ograniczać. Zaczynasz od sprzedaży laptopów i zakładasz firmę „Lap-Top”? Świetnie, ale pomyśl, jak taka nazwa będzie wyglądać, kiedy poszerzysz swój asortyment.
No i koniecznie trzeba sprawdzić, czy dla wymyślonej nazwy jest wolna domena internetowa, oczywiście najlepiej z końcówką .pl lub.com (dowiedz się co to jest domena).

Dobra nazwa firmy na pewno nie powinna być:

  1. Zbyt rozbudowana

    W tym wypadku im mniej słów, tym więcej znaczenia. Ponadto krótsza nazwa jest po prostu łatwiejsza do zapamiętania. Chyba nikt nie chciałby przekręcenia nazwy swojej firmy, a tak przecież może się zdarzyć przy zbyt wielu słowach.

  2. Za trudna do wymówienia

    Lepiej nie fundować swoim klientom na dzień dobry językowych połamańców, które mogą skutecznie zniechęcić do nawiązania współpracy. Uwaga dotyczy nie tylko przedsiębiorstw kierujących swoją ofertę na rynki zagraniczne.

  3. Dwuznaczna

    I nie chodzi tutaj wyłącznie o kwestie obyczajowe w wypadku każdej innej branży niż tej związanej w mniejszym lub większym stopniu z seksem, ale przede wszystkim o niejednoznaczne skojarzenia z branżą. Przypuśćmy, że ktoś nazwał swoją firmę „Piaskarek”, a zajmuje się sprzedażą słodyczy, to jednak może w klientach pojawiać się pewien dysonans poznawczy. Lepiej też, aby nazwa była dość uniwersalna językowo, aby nie powielać błędów znanych globalnie marek, które najwyraźniej mają problem ze znajomością języka hiszpańskiego i stąd jakże dwuznaczne nazwy, typu Mazda Laputa (la puta – niech każdy sobie samodzielnie przetłumaczy to mało eleganckie określenie) czy też Chevrolet Nova, a więc samochód, który nie jeździ sądząc po nazwie (no va).
    Dwuznaczność dotyczy jeszcze jednego aspektu, a mianowicie tworzenia nazwy łudząco podobnej do innej, zazwyczaj już bardzo znanej. Przykład? IKAE, Adidaz czy Cocca Cola. To nie tylko kwestia pewnej przyzwoitości, ale nawet narażania się na konsekwencje prawne. Trzeba mieć na uwadze, że wiele marek ma nazwy zastrzeżone.

Jak wybrać nazwę firmy, która spełni powyższe wymagania?

Wymyślenie dobrej nazwy dla firmy oznacza często dość pracochłonny i czasochłonny proces myślowy. Przede wszystkim warto sobie odpowiedzieć na kilka pytań.

  1. Jakie masz usługi lub co sprzedajesz?

    Czasami nazwa świetnie brzmi sama w sobie, ale niekoniecznie w kontekście naszego biznesu. Kluczowe jest jednak uwzględnienie tego, czym się zajmujemy. Dotyczy to zwłaszcza firm nowych, które od razu mogą swoim przekazem uderzać do odpowiedniego klienta. Chyba nikt nie będzie miał problemu ze zrozumieniem, czym może się zajmować firma „Vegefood”, prawda? Nazwa automatycznie sugeruje klientom, czego się mogą spodziewać i taki jasny przekaz zwykle okazuje się strzałem w dziesiątkę.

  2. Jaka jest grupa docelowa?

    Innymi słowy, jakich klientów szczególnie pragniesz pozyskać i czy chcesz nawiązywać z nimi głębsze relacje. Jeżeli zależy Ci na zawieraniu szybkich transakcji, to oczywiście najlepsza jest nazwa wprost mówiąca, czym firma się zajmuje. Klient szuka – znajduje – kupuje. Trochę inaczej będzie, kiedy istotą jest budowanie trwałych relacji z klientem. W takiej sytuacji nazwa niekoniecznie musi wprost komunikować branżę, ale stawać się swoistym kodem dostępu do świata marki, która może się przecież zmieniać na przestrzeni lat i nieustannie ewoluować.

  3. Jakie masz cele biznesowe?

    Kwestia poniekąd związana z poprzednią, ale nie do końca. Chodzi tutaj przede wszystkim o to, czy chcesz zbudować biznes, aby go później sprzedać z dużym zyskiem, czy też dana marka ma być wabikiem przyciągającym klientów do nowych pomysłów biznesowych. Odpowiedz na to pytanie jest niezwykle ważna z punktu widzenia tworzenia nazwy.

  4. Jakie znaczenie ma optymalizacja strony firmowej pod wyszukiwarkę?

    Niektóre słowa są wyjątkowo często wpisywane przez internautów w wyszukiwarkę. Zdarza się więc, że nazwa opisująca dobrze branżę danej firmy może pomóc w wypozycjonowaniu strony internetowej, zwłaszcza na początku rozwoju biznesu. Ale ważna uwaga – może, jednak nie musi. Trzeba pamiętać, że SEO wymaga trochę więcej wysiłku i dobra, trafna nazwa firmy (a tym samym domeny internetowej) jest zaledwie jednym z elementów i na pewno nie wystarczy, aby automatycznie znaleźć się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania w Google.
    Jeżeli kanały pozyskiwania klientów są różne, to lepszym pomysłem bywa nazwa abstrakcyjna niż opisowa. Warto również mieć na uwadze fakt zmieniających się trendów w wyszukiwaniach. W każdym razie na dłuższą metę, to właśnie pomysł na abstrakcyjną nazwę często bywa lepszym wyborem.

  5. Jak nazwa będzie się prezentować w internecie?

    Trudno sobie obecnie wyobrazić prowadzenie biznesu bez własnej strony internetowej. Co więcej, nawet sama strona już nie wystarcza i konieczne staje się kontaktowanie z klientem poprzez media społecznościowe. Te kwestie trzeba mieć na uwadze przy tworzeniu nazwy. Istotne jest, jak będzie wyglądał adres mailowy i dlatego najlepiej, gdy nazwa zawiera 5-10 liter. Wtedy na pewno łatwiej ją zapamiętać, a ponadto nie zajmie wiele miejsca w tweecie. Warto też zastanowić się nad tym, jak nazwa zaprezentuje się, kiedy zostanie umieszczona w ikonce aplikacji mobilnej (jeżeli w planach jest stworzenie aplikacji ułatwiającej zakup produktów klientom).

  6. Czy nazwa nie została zastrzeżona?

    Nazwa powinna być unikatowa i to niezwykle ważne, jeżeli chcesz uniknąć problemów prawnych. Można skorzystać z wyszukiwarki Urzędu Patentowego, a przy działalności międzynarodowej z bazy United States Patent and Trademark Office. Najprościej zaś wpisać daną nazwę w Google.
    W razie jakichkolwiek wątpliwości należy od razu skonsultować się z prawnikiem i już zawczasu upewnić się bądź wyjaśnić wszelkie wątpliwości. Po prostu szkoda nerwów, czasu oraz pieniędzy.

Pamiętaj, że:

słowa mają moc

Jak nazwać firmę – przykłady

Dobra nazwa dla firmy powstaje w bardzo różnorodny sposób, a czerpać pomysły można praktycznie zewsząd, nawet ze słowników wyrazów obcych. Co więcej, nic nie stoi na przeszkodzie, aby w danym słowie coś pozmieniać np. dodać lub ująć jakąś literę albo pozamieniać ich kolejność. Warto również spróbować stworzyć neologizm (Spotify) bądź ciekawego łączenia słów (Orlen, czyli orzeł +energia). Fantastyczne efekty można osiągnąć poprzez grę słów (Krowarzywa czy Słoń Torbalski). Nazwy wielu słynnych marek pochodzą od nazw miejscowości czy rzek (Adobe, Bytom, Tymbark), imion czy nazwisk (Ziaja, Kler), rzeczowników pospolitych (Biedronka, Apple) bądź inicjałów.
W każdym razie bez burzy mózgów się nie obejdzie!

Nazwa w przykładach, czyli jak nazwać firmę budowlaną

Przyjrzyjmy się, jak to wygląda w przypadku firmy budowlanej, której właścicielem jest Jan Nowak. Prawdopodobnie pierwszy pomysł, jaki przyjdzie panu Janowi do głowy na nazwanie swojej firmy będzie wyglądał tak: „Jan Nowak Firma Budowlana”.

Teoretycznie wydaje się to świetnym rozwiązaniem, ponieważ od razu wiadomo, jaką specjalizację ma owa firma i kto jest jej szefem. Jednak taka nazwa na pewno zginie wśród tysięcy innych podobnych. Co więcej, może się okazać, że już inny Jan Nowak zarejestrował swoje przedsiębiorstwo z identyczną nazwą, a wtedy dodatkowym problemem okaże się założenie strony internetowej – domena z nazwą będzie już po prostu zajęta. Wyjściem z sytuacji nie jest też wzbogacenie nazwy o jedno słowo, aby całość brzmiała „Jan Nowak Firma Remontowo – Budowlana”.
Jeżeli pan Jan koniecznie pragnąłby umieścić swoje imię i nazwisko w nazwie firmy, to musi poszukać innych koncepcji. Czy „Jan Nowak Tanie Budowanie” okaże się strzałem w dziesiątkę? Owszem, o ile grupą docelową przedsiębiorstwa będą inwestorzy szukających maksymalnych oszczędności na etapie budowy domu jednorodzinnego. W innym przypadku słowo „tanie” niekoniecznie będzie przyciągać, a może wzbudzać określone obawy o poziom wykonywanych usług. Na pewno trudno liczyć na zainteresowanie inwestorów planujących większe inwestycje niż stawianie domu. Na tym przykładzie wyraźnie widać, jak ważne jest to, o czym była mowa wcześniej, czyli odpowiednie określenie swojego targetu i pod tym kątem tworzenie nazwy dla swojej firmy.

nazwa firmy budowlanej

Dobra nazwa dla firmy budowlanej – uwaga na nazwiska!

Nazwisko może stać się sprzymierzeńcem lub przekleństwem. Wyobraźmy sobie nazwę „Jan Kłopot Firma Budowlana”. Oczywiście nie każdego musi ona odstraszać, jednak warto uwzględnić ewentualne negatywne konsekwencje takiego wyboru. Z kolei „Jan Marchewka Firma Budowlana” niekoniecznie brzmi poważne – co innego, gdy pan o takim nazwisku ma przedsiębiorstwo ogrodnicze bądź sklep ze zdrową żywnością.

Inny pomysł na nazwę firmy budowlanej

To w takim razie, jak wybrać nazwę firmy budowlanej, aby rzeczywiście się wyróżnić i dotrzeć do odpowiednich klientów? Sprawa nie jest taka prosta. Niektórzy próbują różnego typu kombinacji   z imieniem i nazwiskiem. Przykłady znanych marek mogą świadczyć o słuszności takiej drogi. Wystarczy wspomnieć takie brandy, jak Adidas (założyciel Adolf Adi Dassler) czy Garmin (od imion dwóch założycieli Garry`ego Burrella i Mina Kao). W przypadku naszego Jana Nowaka mogłoby to być „Janno”, „Jano”, „Janow” albo i „J-Now”. Można też spróbować „Firma Budowlana JN”. Jednak zawsze należy sprawdzić, czy taka opcja okaże się najbardziej optymalna.

Dobra nazwa firmy budowlanej? Bądź kreatywny!

Jakie mogą być inne propozycje nazwy firmy budowlanej? Wiele osób ulega schematycznym wzorcom nazw firm budowlanych, w których koniecznie pojawia się przedrostek bądź przyrostek „bud” albo „rem”. Panu Janowi z pewnością przyjdzie do głowy nazwa „Janbud” – problem w tym, że firm budowlanych o takiej nazwie jest już kilka. To może „Jan-bud”? Niestety, też już jest. Podobnie jak „Budjan”. No właśnie – taka droga na skróty (myślowe w tym przypadku) raczej nie ułatwi wyróżnienia się na tle konkurencji silną i sugestywną nazwą. Owszem, daje informację o wykonywanym fachu, ale nic więcej. W zasadzie świadczy o dość nonszalanckim i mało profesjonalnym podejściu do sprawy.
Naprawdę warto łamać utarte schematy i postawić na kreatywne, nieszablonowe rozwiązania. Można próbować łączyć różne słowa albo wręcz tworzyć własne. Przykład? „Skanska” to przecież jedno z najbardziej znanych przedsiębiorstw budowlanych, a jej nazwa w ogóle nie ma żadnego powiązania semantycznego z budownictwem. Inspiracją zaś stał się region Skåne (Skania), gdzie została założona owa firma przez niejakiego Rudolfa Fredrika Berga. A jeżeli już koniecznie ma być wpleciony człon „bud”, to również warto pokombinować ciekawe zestawienia. Może „Budvia” dla firmy specjalizującej się w budowie dróg albo „Bud – good”, kiedy pragnie się podkreślić solidność i rzetelność?
Trzeba jednak wyraźnie podkreślić, że konkretne pomysły na nazwę firmy i to niekoniecznie tylko budowlanej wyłaniają się zawsze z dogłębnej analizy potrzeb oraz konkretnych uwarunkowań. Konieczne jest gruntowne przyjrzenie się atutom danego przedsiębiorstwa, jego usługom bądź produktom, a także wartościom. Jednocześnie niezbędna okazuje się wnikliwa analiza grupy docelowej i dopiero wtedy można próbować stworzyć dobrą nazwę.

Mamy nadzieję, że udało się nam wyraźnie podkreślić, jak ważna jest odpowiednia nazwa i dlaczego warto ją dokładnie przemyśleć.

Nie wiesz, jak wymyślić nazwę firmy? Nie szkodzi!

Jeżeli nie masz pomysłu na dobrą nazwę dla swojej firmy, brakuje Ci czasu na zajęcie się tym tematem albo po prostu nie czujesz się na siłach, aby sprostać temu zadaniu, to żaden problem. Nasi specjaliści od namingu (czyli nazewnictwa) chętnie pomogą stworzyć najlepszą (a więc chwytliwą i łatwą w zapamiętaniu) nazwę dla Twojej firmy, która umożliwi wyróżnienie się spośród tysiąca innych firm z tej samej branży, dotarcie do większej liczby klientów, pozytywne utrwalenie się w ich świadomości, a tym samym zwiększenie Twoich dochodów.
Zajmiemy się nie tylko samą nazwą firmy, ale zapewniamy kompleksowe działania reklamowe, dzięki którym Twoja firma ma szansę dostarczyć Ci zarówno zadowolenia, jak i realnych zysków.

Tagi: naming, nazwa
Powrót na początek