Blog.
Najnowsze WYDARZENIA!

Jak reklamować firmę, aby przyciągnąć nowych klientów i utrzymać dotychczasowych?

Jak promować firmę… skutecznie?

Na początku warto sobie uświadomić, że każde przedsiębiorstwo potrzebuje reklamy. Nawet firma jednoosobowa. Niektórzy sobie myślą tak – mam stałych klientów, interes jakoś się kręci, to po co mi jakaś reklama? Dlaczego mam wydawać na nią pieniądze? Takie spojrzenie na prowadzenie własnej firmy zazwyczaj kończy się klęską. Kto może mieć stuprocentową pewność, że klienci nie uciekną do konkurencji? Mówiąc wprost – nigdy nie myśl, czy promować swoją firmę, ale jak promować swoją firmęna co się skłąda reklamowanie firmy

Świetnie, że Twoja firma aktualnie radzi sobie dobrze, ale to również idealny czas, aby pomyśleć o tym, jak zdobyć nowych klientów oraz jak utrzymać dotychczasowych.

Druga kwestia, o której nie możesz zapominać, to że każda reklama musi mieć konkretny cel. Banał? Niekoniecznie. Reklama nie jest, a w zasadzie nie powinna być, sztuką dla sztuki. Jeżeli decydujesz się na określone działania, to dokładnie przemyśl, dlaczego chcesz je wykonać. Oczywiście zawsze celem nadrzędnym będzie sprzedaż usług lub produktów, jednak niektóre formy reklamowe będą miały charakter bardziej wizerunkowy, z kolei inne mogą służyć podtrzymaniu silnej więzi z klientami.

Kolejna rzecz dotyczy wykorzystywania optymalnych narzędzi reklamowych. Ma to znaczenie w kontekście specyfiki działalności, jaką prowadzisz oraz grupy docelowej, do której chcesz dotrzeć. Prosty przykład – jeżeli Twoja firma działa wyłącznie na terenie Pomorza, to kompletnie bezcelowa będzie np. reklama Google Ads (AdWords) ukierunkowana na obszar całego kraju.

W tym kontekście też widać, jak kompletnie niedopasowane są tradycyjne formy reklamy. Badania wprost dowodzą, że reklama tradycyjna to w ponad 90% przypadków zwykła strata pieniędzy. Dlaczego tak się dzieje? Pomyśl, na ile banerów rozwieszonych w różnych częściach miasta zwracasz uwagę. No właśnie. Reklama skierowana do wszystkich jest de facto reklamą wysłaną do nikogo i dlatego nie działa. Jeżeli chcesz skutecznie promować swoją firmę, to musisz uderzać bezpośrednio do swojej grupy docelowej, a to właśnie zagwarantuje właściwie targetowana reklama internetowa.

Jak dobrze reklamować swoją firmę? Strona internetowa to podstawa!

Życie potrafi zaskakiwać. Teoretycznie wydaje się, że wszyscy znają moc internetu i każdy przedsiębiorca w pierwszej kolejności zamówi wykonanie strony internetowej. Przecież to takie oczywiste, że nikt już nie szuka elektryka czy firmy sprzątającej w ogłoszeniach prasowych. Ulotki też szybciej wylądują w koszu niż zmobilizują potencjalnego klienta do nawiązania kontaktu z Twoją firmą.

Zastanów się nad tym, jak sam działasz. Potrzebujesz jakiejś usługi, to co robisz? Pewnie pytasz znajomych o jakieś sprawdzone namiary. Kiedy to źródło zawiedzie, to na 100% sięgniesz po smartfona lub otworzysz laptopa, aby wpisać w wyszukiwarkę np. „dobry elektryk Warszawa”. Tak robią prawie wszyscy, a badania jedynie to potwierdzają. Aż 97% internautów robi rozpoznanie w sieci przed wybraniem produktu, usługi lub firmy.

jak się projektuje stronę www

Teraz pomyśl, że właśnie jesteś tym dobrym elektrykiem z Warszawy. Jednego dnia nawet kilkaset osób wpisuje w wyszukiwarkę zapytanie o firmę elektryczną i na pierwszej stronie wyników ukazują się odnośniki do stron internetowych Twojej konkurencji. Twojej firmy zaś nie ma ani na pierwszej stronie, ani nawet na piątej. Wiesz, ilu klientów w ten sposób tracisz i to codziennie?

Zastanawiasz się, jak wypromować firmę, ale nie masz strony internetowej? To tak, jakbyś od razu wywieszał białą flagę.

Mam małą firmę, więc po co mi strona internetowa?

Trudno w to uwierzyć, ale nawet 1/3 mikro i małych przedsiębiorstw nie ma własnej strony internetowej. Wynika to przede wszystkim z obawy przed dużymi kosztami (a nie muszą takie być). Czasami też z niechęci do zmian, bo przecież świetnie sobie radzą bez strony. Warto jednak zauważyć, że ci, którzy w końcu decydują się na stworzenie profesjonalnej strony firmowej nigdy tego kroku nie żałują. Strona internetowa firmy to inwestycja długoterminowa, która musi się zwrócić!

Pamiętaj, że baza stałych klientów może się skurczyć za kilka miesięcy. Co wtedy zrobisz? Trudno będzie szukać nowych odbiorców bez aktywności online.

laptop na stronie i strony www które otwiera

Jeżeli nadal zastanawiasz się, jak wypromować firmę w internecie wykorzystując do tego stronę internetową, to zerknij na kilka argumentów. Dobrze zaprojektowana strona internetowa:

  1. Wzmacnia Twoją wiarygodność, ponieważ zawiera dane kontaktowe, teleadresowe i rejestrowe firmy.
  2. Stanowi doskonałą wizytówkę działalności, podkreślającą profesjonalne podejście do klienta.
  3. Gwarantuje dotarcie do większej liczby klientów szukających usług w internecie.
  4. Jest idealnym narzędziem do promocji produktów i usług.
  5. Ułatwi kontakt z potencjalnym klientem np. za pośrednictwem formularza kontaktowego.
  6. Umożliwia klientowi dokładne zapoznanie się z ofertą.

Twoja konkurencja prawdopodobnie już ma własną stronę internetową i jeżeli internauta zacznie szukać w Google konkretnych produktów lub usług, to trafi na ich wizytówki. Na pewno nie chcesz być uznany za amatora, więc daj się znaleźć w sieci swoim klientom!

Jak wypromować firmę w internecie? Strona firmowa, pozycjonowanie i co jeszcze?

Brak strony internetowej to zaledwie jeden z podstawowych błędów. Wielu i to nie tylko początkujących biznesmenów oraz właścicieli firm myśli sobie, że przecież już mają jakąś stronę. No właśnie „jakąś”. Problem w tym, że nie potrzebujesz jakiejś strony internetowej. Potrzebujesz dobrej strony internetowej! (Polecamy przeczytać nasz tekst dlaczego warto mieć dobrą stronę internetową). W realiach współczesnego świata to strona www stanowi najważniejszą wizytówkę firmy. Jakie świadectwo wystawia sobie przedsiębiorca, który nie zadba o porządną wizytówkę?

Jeżeli nie masz strony odpowiednio zoptymalizowanej pod wyszukiwarki oraz z odpowiednimi treściami dla użytkowników, to tak naprawdę w ogóle nie masz strony. Co więcej, strona musi być również – uwaga trudne słowo – RESPONSYWNA. Oznacza to ni mniej, ni więcej, że należy ją dostosować do rozdzielczości ekranu różnych urządzeń. Mówiąc wprost strona musi doskonale wyglądać nie tylko na ekranie komputerów i laptopów, ale także na tabletach i smartfonach, z których korzysta coraz większa liczba internautów (użytkowników internetu).

korzyści z pozycjonowania

Pamiętaj:

  1. Twoja strona firmowa powinna być podstawowym narzędziem reklamy firmy w internecie.
  2. Dobrze zaprojektowana strona internetowa będzie jednocześnie najskuteczniejszą i najtańszą formą reklamy.

Skuteczna promocja firmy w mediach społecznościowych

Porządna strona internetowa to podstawa, ale na tym nie można poprzestać i trzeba szukać jeszcze innych kanałów reklamowych. Jeżeli Twoją grupą odbiorców są w dużym stopniu ludzie młodzi, to warto spróbować dotrzeć do nich poprzez social media. Oznacza to aktywność na:

  • Facebooku
  • Instagramie
  • Twitterze

social media

Jak reklamować firmę poprzez social media? Warto założyć konto firmowe zwłaszcza na Facebooku, co pozwoli nie tylko nawiązać ścisły i systematyczny kontakt z grupą docelową, ale również ocieplić wizerunek firmy. Koniecznie należy zadbać o uzupełnienie wszelkich danych kontaktowych, czy też odnośnika do strony internetowej. Na Facebooku można również zachęcić do czytania eksperckich artykułów, także tych opublikowanych na firmowym blogu.

Media społecznościowe to idealny kanał do dzielenia się z internautami bieżącymi informacjami dotyczącymi działalności, aktualnymi promocjami, nowościami w ofercie oraz nowinkami branżowymi. Jednocześnie jest to doskonałe narzędzie dla lokalnych przedsiębiorców. Masz swoją firmę elektryczną, salon masażu, gabinet dentystyczny albo działasz w branży deweloperskiej? Facebook jest rozwiązaniem idealnym dla Ciebie!

Skuteczność tej formy reklamy zależy jednak od stopnia zaangażowania, więc niezbędne jest ciągłe monitorowanie tego, co dzieje się na fanpage’u i oczywiście szybka reakcja na komentarze internautów.

Inne formy promocji firmy – blog firmowy, Google Ads (AdWords), Google Maps

Klienci z pewnością obdarzą większym zaufaniem ekspertów w swojej branży i dlatego rozważ zasadność prowadzenia firmowego bloga. Wartościowe wpisy blogowe mają też znaczenie w kontekście pozycjonowania Twojej strony, więc można upiec dwie pieczenie na jednym ogniu. Przedstawisz się jako fachowiec, który naprawdę zna się na rzeczy, a ponadto Google wynagrodzi cały wysiłek wysoką pozycją w wynikach wyszukiwania. To ma z kolei bezpośrednie przełożenie na liczbę użytkowników odwiedzających stronę internetową – w konsekwencji część z nich stanie się Twoimi klientami.

klocki a na nich napis blog

Potrzebny jest natomiast czas lub odpowiedni ludzie, którzy zajmą się tworzeniem merytorycznych artykułów z danej tematyki. Możesz nawet wykorzystać inne strony i wykupić artykuł sponsorowany na jakimś poczytnym portalu. To coraz częściej stosowana strategia, która ma na celu promocję produktu albo usług. Pamiętaj aby tekst był opublikowany w serwisie, który czytają Twoi klienci – czyli np. w serwisie lokalnym (jeśli jesteś firmą działającą lokalnie) lub tematycznym (jeśli działasz w niszowej branży na terenie całego kraju).

Szybkie dotarcie do klientów z konkretnego miasta bądź regionu jest możliwe też dzięki reklamie linków sponsorowanych Google Ads (Adwords). To wyjątkowo efektywna metoda wzbudzenia zainteresowania swoimi produktami lub usługami. Adwords pozwala dość szczegółowo określić zasięg terytorialny wyświetlania reklam, a także dni oraz godziny ich emisji. Trzeba jedynie zadbać o dobrą stronę docelową.

Obligatoryjne będzie również dodanie swojej firmy do Google Maps. Dotyczy to oczywiście działalności lokalnych. Taka wizytówka w mapkach Google pozwoli potencjalnym klientom na szybkie sprawdzenie adresu Twojej firmy i dokładną jej lokalizację. Umożliwia również wytyczenie trasy dojazdu oraz zapoznanie się z opiniami wystawionymi przez dotychczasowych klientów. Wizytówkę można wzbogacić zdjęciami z geograficznymi meta tagami, które będą widoczne w mapach Google Street View. To świetna, darmowa forma reklamy.

Jak reklamować firmę offline i dlaczego warto?

Mimo że reklama internetowa stanowi podstawę skutecznych działań marketingowych, to nie wolno zaniedbywać tradycyjnych mediów. Szczególnie istotna będzie tutaj sfera przestrzeni publicznej, w której przebywają potencjalni klienci. Ludzie przemieszczają się, jeżdżą komunikacją miejską czy stoją w korkach – ich wzrok może wtedy przyciągnąć niebanalny banner. Trzeba jednak wybrać dobrą lokalizację oraz zadbać o porządne wykonanie banneru. I kolejna rzecz – banner może się łatwo opatrzyć, więc należy go zmieniać co jakiś czas.

Jedną z najbardziej efektywnych metod promocji firmy jest również udział w targach i innego typu wydarzeniach branżowych. To doskonały moment na wykorzystanie technik reklamowych do zaistnienia w świadomości klientów. W takiej sytuacji sprawdzają się ulotki, katalogi usług i produktów, plakaty, profesjonalnie wykonane wizytówki czy też gadżety reklamowe z logo firmy. Warto podkreślić, że to w zasadzie jedyna okazja, aby np. ulotka nie wylądowała od razu w koszu. Rozdawanie ich na ulicy przypadkowym osobom bądź też wrzucanie do skrzynek pocztowych po prostu nie działa. Jeżeli natomiast taką ulotkę wręczy się podczas imprezy branżowej, gdzie mamy do czynienia z ludźmi rzeczywiście zainteresowanymi konkretnymi produktami czy usługami, to skuteczność reklamy automatycznie wzrasta. Przykład? Targi mieszkaniowe są świetnym sposobem na reklamę nawet małej firmy remontowo-budowlanej, oferującej materiały wykończeniowe i dekoracyjne albo też proponującej pomoc w aranżacji domu bądź ogrodu.

kanapka na stole a obok notes z napisem offline marketing

W tym przypadku  znaczenie ma również jakość wykonania np. ulotki. Nieczytelna i źle zredagowana może jedynie zniechęcić do skorzystania z oferty firmy. Można jeszcze zastosować inny chwyt , który przyniesie efekty. Wystarczy na takiej ulotce zamieścić informację o pakiecie startowym. O co chodzi? Jest to nic innego, jak oferta startowa dla nowych klientów z określoną korzyścią. Firma remontowa może zaproponować gratisowe sprawdzenie równości ścian i kątów oraz naprawę ewentualnych błędów w przypadku mieszkań nowych albo skontrolowanie stanu zawilgocenia ścian w budynku starym.

W każdym razie koszty reklamy offline nie są szczególnie wysokie, natomiast fantastycznie dopełniają przekaz reklamowy danego przedsiębiorstwa.

Wiem, jak reklamować firmę, ale nie mam czasu

Nie szkodzi! Przecież nie musisz tego robić samodzielnie. Co więcej, nawet nie powinieneś. Dlaczego? Prowadzenie własnej firmy nie tylko wymaga poświęcenia swojego cennego czasu. Pochłania też mnóstwo energii. Nowe pomysły na rozwój biznesu, spotkania z kontrahentami, podpisywanie umów, telefony, e-maile, codzienne obowiązki – całkiem sporo tego, prawda? Dlatego skup się na swojej działalności, a wypromowanie firmy zostaw nam.

Mamy czas i odpowiednie narzędzia. Dobrze wiemy, jak zareklamować firmę, aby przyciągnąć nowych klientów. Wiemy też, jak wykorzystać reklamę do utrzymania stałych klientów. Sprawdź naszą skuteczność!

Powrót na początek