Blog.
Najnowsze WYDARZENIA!

Jak wybrać domenę oraz nazwę idealną pod SEO?

Dodane przez: Michał | dnia 21.10.2019 | Tagi: domena

Czym jest domena i do czego służy?

Najprawdopodobniej niejednokrotnie usłyszeliście już o tym, że kluczem do sukcesu w każdym biznesie jest wyróżnienie się na tle firm konkurencyjnych. Największych rywali w walce o uwagę potencjalnego Klienta możemy dystansować nie tylko asortymentem czy wysoką jakością obsługi. Wyróżniać możemy się również domeną strony internetowej. Jest to adres serwisu internetowego, który umożliwia odnalezienie nas w globalnej sieci. Ma on bardzo dużą wartość, ponieważ dobrze brzmiąca i łatwa do zapamiętania domena sprzyja popularności naszej strony. W zdecydowanej większości kojarzone są one z nazwami własnymi firm lub z oferowanymi przez nie produktami, jednak aktualnie możemy zaobserwować modę na kreowanie oryginalnych domen, które mają pozostać na długo w pamięci potencjalnych Klientów.

Czy słowa kluczowe w domenie pomagają SEO? (EMD – Exact Match Domain)

Wybór atrakcyjnej i przede wszystkim oryginalnej nazwy domeny to jednak nie wszystkie kroki, jakie można postawić w kierunku zwiększenia popularności prowadzonej przez siebie firmy. Już kilka lat temu webmasterzy uświadomili sobie, że istnieje możliwość upieczenia dwóch pieczeni na jednym ogniu. Niezwykle dużą popularnością cieszyły się domeny dokładnego dopasowania, czyli Exact Match Domain. EMD zawierają w swojej nazwie jedną lub nawet kilka fraz kluczowych, które charakteryzują dane przedsiębiorstwo. Na pierwszy rzut oka zastosowanie tego typu adresów wydaje się być świetnym pomysłem – mamy przecież oryginalną nazwę witryny, a dodatkowo dobrane słowa kluczowe sprawiają, że nasz portal jest zauważalny przez przeglądarkę i w sposób naturalny bierze udział w procesie pozycjonowania. Internetowy sen specjalistów został jednak przerwany w 2012 roku przez Google. Amerykański gigant rozszyfrował zamiary sprytnych przedsiębiorców i wprowadził w życie zmiany algorytmu, które znacząco obniżały skuteczność domen EMD. Takie strony gwałtownie traciły swoje pozycje indeksowania, a najbardziej dotknięte były portale bez wysokiej jakości zaplecza tekstowego. Dodatkowo, adresy zawierające długie i nienaturalne frazy kluczowe traktowane były jako spam. Taką praktykę szybko potwierdził słynny Matt Cutts, dziś już były pracownik przedsiębiorstwa informatycznego Google.

osoba korzysta z smartfona i tableta

Jak domena wpływa na pozycjonowanie strony internetowej?

Wszelkiego rodzaju agencje marketingu internetowego oraz sami użytkownicy globalnej sieci już od wielu lat spierają się o wpływ nazwy domeny na proces pozycjonowania strony. Rzeczywistość została jednak zweryfikowana przez Google. Zmiany w algorytmie, jakie zostały wprowadzone w 2012 roku, sprawiły że obecnie sama nazwa domeny nie wypacza wyników indeksowania. Nie oznacza to jednak, że można ją całkowicie zbagatelizować. Dlaczego? Domeny mają nadal dużą wartość. Czytelne nazwy, które wzbudzają zaufanie i są łatwe do zapamiętania dla potencjalnego Klienta, sprzyjają wzrostowi odwiedzin serwisu. Istnieją również wytyczne uświadamiające webmasterów, jakie praktyki będą skutkowały obniżeniem pozycji w rankingu wyszukiwarki. Doświadczony specjalista SEO doskonale zdaje sobie sprawę, że w wyborze oryginalnej nazwy domeny bardzo łatwo popełnić błąd. Zwłaszcza w Polsce, gdzie musimy wystrzegać się korzystania z charakterystycznych dla naszej pisowni znaków. Dodatkowo ważnym aspektem przy wyborze nazwy jest unikanie dwuznacznych nazw. Ustawienie nazwy domeny zawierającej litery z ogonkami lub kreseczkami spowoduje obniżenie rankingu indeksowania oraz może znacząco utrudnić plany ewentualnego rozszerzenia działalności poza granice naszego kraju. Ponadto używanie liczb w nazwie domeny nie jest dobrym pomysłem. Gdy ktoś usłyszy witrynę, nie będzie wiedział, czy przeliterować liczbę użyć cyfry. Liczby podobnie jak łączniki są lekko powiązane przez Googla jako witryny spamowe.

końcówki domen

Podpowiadamy, w jaki sposób wybrać najlepsze rozszerzenie domeny

Wiadomo już, że same nazwy domen bezpośrednio nie wpływają na pozycję portalu w wynikach wyszukiwarki Google. Realny wpływ na pozycjonowanie stron internetowych mają natomiast ich rozszerzenia. Każde przedsiębiorstwo powinno starać się o krajowy bądź globalny TLD pierwszego poziomu. Bezwzględnie należy unikać końcówek, które tylko na pierwszy rzut oka wydają się być niezwykle atrakcyjne i wyróżniające nas na tle konkurencji. Mało popularne rozszerzenia, takie jak chociażby .tech lub .co mogą zostać potraktowane przez Google jako spam lub portale bez wartościowych linków zewnętrznych i wysokiej jakości contentu wewnętrznego. W Polsce bardzo popularną domeną drugiego poziomu jest .com.pl. Oszczędność na wyborze końcówki TLD już po kilku dniach okazuje się być tylko pozorną i w rzeczywistości może nas bardzo słono kosztować. Sugerujemy aby wybierać domeny z końcówką „.pl”

Zobacz, gdzie możesz kupić dobrą domenę z historią

Rejestracja nowej domeny to na pierwszy rzut oka bardzo prosta czynność – wybieramy nazwę adresu strony internetowej dla naszego przedsiębiorstwa, opłacamy domenę i możemy zająć się rozwojem treści portalu, który będzie swoistą wizytówką prowadzonej działalności. W praktyce może okazać się jednak, że wcześniej wybrana przez nas nazwa domeny będzie zajęta. Niezwykle dynamiczny rozwój e-marketingu sprawił, że dostępność unikalnych adresów zmniejsza się praktycznie z dnia na dzień. Doskonałą odpowiedzią na takie zjawisko jest cieszący się rosnącym zainteresowaniem rynek wtórny domen. Nabywając prawa do korzystania z konkretnego adresu strony internetowej należy mieć na uwadze kilka istotnych czynników, które znacząco wpływają na przyszłość naszego portalu. Na rynek wtórny trafiają domeny, które już wcześniej zostały zarejestrowane i wystawione na sprzedaż przez aktualnych właścicieli. Przy wyborze tego typu domen należy dokładnie prześledzić archiwalny content strony, a niezwykle pomocnym narzędziem do tego typu działań będzie mechanizm Wayback Machine. Dodatkowo, na specjalistycznych portalach służących do analizy domen warto zweryfikować wiek i ciągłość historii adresu, który wzbudził nasze zainteresowanie. Obecnie żadna z wyszukiwarek nie potwierdziła, że wiek domeny wpływa na czynnik rankingowy, jednak starsze domeny mają najczęściej większą liczbę linków zwrotnych, większą sitemape, lepiej wypozycjonowane artykuły, co w połączeniu ma znaczenie przy wyszukiwaniu.

Weryfikacji powinna podlegać również tzw. Czarna Lista. Jeśli nasza domena znajdzie się w tym zestawieniu, możemy napotkać spore problemy przy chociażby konfigurowaniu skrzynki mailowej z unikalnym rozszerzeniem adresu strony.

domena na sprzedaż

Gdzie szukać używanych domen?

Szukanie używanych domen można rozpocząć od dokładnego przeglądania bazy wygasłych adresów. Umożliwia to polski portal SeoDomeny.pl, który codziennie aktualizuje listę zwalniających się domen. Sporym zainteresowaniem cieszą się także giełdy, takie jak aftermarket.pl. Kupno adresu strony internetowej z tego źródła może okazać się dla nas bardzo dużą oszczędnością. Warto jednak zachować szczególną uwagę, ponieważ na giełdzie możemy nabyć domenę za symboliczną złotówkę lub kwotę, która przekracza nawet kilkanaście tysięcy złotych.

Podsumowujące wybór dobrej nazwy domeny nie jest łatwy. Wymaga to starannego przemyślenia.

Opłaca się mieć nazwę domeny, która będzie silnie reprezentować to, na czym polega Twój blog lub firma. Ostatecznie, spośród 200 czynników SEO, które decydują o tym, gdzie witryna znajduje się w Google, nazwa domeny witryny ma bardzo niewielką wagę. Z ogólnego marketingowego punktu widzenia lepiej wybrać nazwę domeny, która odzwierciedla Twoją firmę, niż wypełnić słowa kluczowe związane z branżą.

Artykuł przygotowany przez Łukasza Buławskiego z firmy https://afterweb.pl

Tagi: domena
Powrót na początek