Blog.
Najnowsze WYDARZENIA!

Co powinna zawierać strona internetowa, aby była skuteczna?

Dodane przez: Michał | dnia 28.01.2020 | Tagi:

Dobra strona przyciągnie i zatrzyma

Każda witryna musi ładnie prezentować się wizualnie i prawidłowo funkcjonować. To podstawa. Jednak w internecie nadal można znaleźć przykłady stron wzbudzających jedynie uśmiech politowania. Takich, z których szybko się ucieka na dobrze wykonane oraz przyjazne serwisy konkurencji. Żaden poważny właściciel firmy nie może sobie pozwolić na zaniedbania w tej kwestii, jeżeli chce być postrzegany jako nowoczesny usługodawca lub sprzedawca. Witryna przestarzała, trudna w nawigacji, pozbawiona merytorycznych i przydatnych dla użytkownika treści okazuje się kompletnie nieprzydatna w budowaniu pozytywnego wizerunku w sieci. To niestety ma przełożenie na mniejszą wiarygodność, a w konsekwencji może powodować odpływ klientów.

Warto zatem wiedzieć, co powinna zawierać strona internetowa, aby była w pełni przyjazna dla użytkowników i wyszukiwarek. Od razu należy podkreślić wartość obu elementów. Witryna dobrze postrzegana przez roboty wyszukiwarki pojawia się wysoko w wynikach wyszukiwania. Dzięki temu szybciej i łatwiej trafi na nią potencjalny klient. Jeżeli zobaczy ciekawe i przydatne dla siebie treści, i podane oczywiście w estetycznej formie, to na pewno nie będzie szukał dalej. Z potencjalnego klienta zamieni się w wiernego klienta.

grafika wektorowa przedstawiająca ludzi pod dużym monitorem

Strona atrakcyjna dla konkretnej grupy docelowej

Ważna jest dbałość o estetyczny design. Dotyczy to odpowiedniego doboru kolorów, elementów graficznych czy czcionek. I tu ważna rzecz – to, co się sprawdza na stronie salonu kosmetycznego może razić na witrynie pomocy drogowej. Pastelowe kolory i odcienie różu świetnie korespondują z troską o piękno ciała. Jednak w zestawieniu z branżą, której targetem są kierowcy zostaną uznane za wyjątkowo infantylne.

Dlatego grafika profesjonalnej strony internetowej musi idealnie korespondować z profilem konkretnej działalności. Istotny jest layout, czyli kompozycja całej strony. W tym zakresie mieści się rozmieszczenie poszczególnych elementów na stronie, a także jej wygląd – odpowiednia kolorystyka, czytelny krój czcionki, przyciski kierujące na social media. Znaczenie ma również waga tych elementów, ponieważ to wpływa na długość ładowania się strony. Chyba nikt nie lubi, kiedy witryna wczytuje się tak długo, że w tym czasie można sobie herbatę zaparzyć. Naprawdę nie ma sensu męczyć użytkowników, którzy cenią swój czas i nerwy.

I jeszcze jedno – profesjonalna strona internetowa musi też dobrze wyglądać na urządzeniach mobilnych. Przecież coraz częściej osoby szukające odpowiedzi na swoje potrzeby korzystają ze smartfonów czy tabletów. Lepiej nie ryzykować utraty klientów, a tak się dzieje, gdy strona nie jest responsywna.

Ładnie, ale czy treściwie…

Nawet najpiękniejsza szata graficzna nie wystarczy, więc co jeszcze powinna zawierać strona, aby przyciągnąć i zatrzymać klientów? Oczywiście spójne i naprawdę wartościowe treści. Zdarzają się takie witryny, które zachwycają wspaniałymi pomysłami graficznymi. Przyciągają wzrok, jednak poza zachwytem estetycznym niewiele więcej oferują.

I tak właśnie jest – strona internetowa powinna być nie tylko ładna, ale również merytoryczna. Użytkownik szuka konkretnych treści, a jak ich nie znajdzie, to… oczywiście ucieknie do konkurencji, która zadbała o ciekawe i przydatne teksty. Co ważne, konkretne podstrony muszą precyzyjnie odpowiadać na zapytanie internauty.

Przykładowo – jeżeli ktoś wpisuje w wyszukiwarkę frazę awaryjne otwieranie samochodów w Gdańsku, to musi znaleźć na stronie internetowej potwierdzenie tego, że dobrze trafił. Dlatego w treści też powinna się znaleźć owa fraza kluczowa. Wtedy jest wysokie prawdopodobieństwo, że skorzysta z oferty i nie będzie szukał innej pomocy drogowej.

Istotne jest to, że jakość tekstu ma znaczenie nie tylko dla użytkowników, ale także dla robotów wyszukiwarki. Optymalizacja tekstów jest jednym z kluczowych działań SEO.

młody uśmiechnięty mężczyzna siedzący przed laptopem

Tak na pierwszy rzut oka

No właśnie, pierwsze wrażenie okazuje się decydujące. Nikt chętnie nie zajrzy do sklepu, który ma brudne okna i drzwi, a wejście dodatkowo zatarasowane rozbitymi słoikami z dżemem. Podobnie jest ze stroną internetową, która może zachęcać swoim designem i treścią albo od razu zniechęcać. Jeżeli jej konstrukcja nie skłania do wykonania przez potencjalnego klienta oczekiwanych czynności, to po prostu wymaga poprawy. I to natychmiastowej. A my z przyjemnością tym się zajmiemy – tworzymy strony internetowe i je modernizujemy.

Menu jak z najlepszej restauracji…

Czyli proste, intuicyjne i przejrzyste. Nie ma sensu kombinować i utrudniać swoim klientom znalezienie konkretnej podstrony. Co z tego, że strona internetowa zawiera menu, jeżeli jest ono tak dobrze ukryte, że dotarcie do niego przypomina szukanie yeti. To może jedynie zniechęcać, a przecież menu jest kręgosłupem strony internetowej i ważnym elementem nawigacji. Do jego zadań należy uporządkowanie wszystkich informacji oraz pomoc w poruszaniu się na stronie – taki swoisty GPS witryny. Dlatego najczęściej menu zostaje umieszczone na górze każdej podstrony. W końcu tekst czytamy od góry. Może to i nudne, ale jakże skuteczne.

Witamy na stronie głównej

Użytkownik wchodzący na stronę główną ma bardzo konkretne oczekiwania. Warto je spełnić. Dlatego strona główna powinna przedstawić w zarysie ogólną ofertę, markę czy usługi, i zrobić to w ten sposób, żeby zbudować pozytywny wizerunek oraz zaufanie do firmy. Dobrze wskazać jakieś korzyści dla potencjalnych klientów. Jednocześnie powinny się pojawić elementy nawigacyjne, które ułatwiają poruszanie się po witrynie, a zarazem przekierowują na konkretne podstrony. W takim razie przyjrzyjmy się temu, co powinna zawierać strona główna.

młody mężczyzna przed monitorem wskazuje palcem na monitor i pokazuje coś siedzącej obok młodej kobiecie

Mądrze się przedstawiamy

W końcu trzeba potwierdzić użytkownikowi, że trafił na właściwą stronę. W tym celu można wykorzystać logo, odpowiednio duży nagłówek albo jeszcze dodać akapit. Ważne, aby przykuć uwagę np.:

Klinika piękności w Gdańsku – to przykład najbardziej zwięzłego i dość prostego przekazu,

Klinika piękności w Gdańsku z rabatem na pierwszej wizycie – w tym przypadku użytkownik od razu jest informowany o konkretnych korzyściach, co automatycznie wzmacnia przekaz.

Prowadzenie użytkownika naszymi ścieżkami

Jakie jeszcze elementy powinna zawierać strona internetowa? Coś na wzór promocji dnia albo szef kuchni poleca. Warto zasugerować użytkownikowi, gdzie ma przejść dalej. Dlatego konieczne są przyciski CTA, czyli zachęcające do działania. W tym przypadku np. do przejścia na konkretną podstronę z rozwinięciem określonej oferty, polubienia fanpage’a, skorzystania z rabatu (co może skusić na ofertę) czy do kontaktu. W związku z tym, że nie wiadomo, co szczególnie zainteresuje użytkownika i na jakim etapie, to nie można się ograniczyć do jednego przycisku.

W jakiej formie pokierować użytkownika? Przyciski mogą różnie wyglądać. W przypadku social mediów stosuje się zazwyczaj wygodne i czytelne ikony – są tak znane, że odbiorca od razu wie, co się stanie po jej kliknięciu. Można też podkreślić jakiś tekst, który linkuje na konkretną podstronę. Co ważne, ten element okazuje się niezwykle ważny nie tylko ze względu na łatwość przekierowania potencjalnego klienta tam, gdzie chcemy. Takie mądre linkowanie wewnętrzne jest także jednym z ważnych detali w działaniach SEO, czyli dwie pieczenie na jednym ogniu.

Zaufanie ważna kwestia

I dlatego warto dołączać na stronie internetowej elementy je budujące. To zarazem tworzenie wiarygodnego wizerunku eksperta w swoim fachu. Można zaprezentować pozytywne opinie zadowolonych klientów. Dobrym sygnałem dla potencjalnego klienta jest również pokazanie liczby zrealizowanych usług albo pochwalenie się długim stażem na rynku.

A jak ktoś dopiero zaczyna swoją przygodę z biznesem, to też nie stoi na przegranej pozycji. Przecież można przedstawić swoje uzyskane certyfikaty i pokazać pasję oraz ogromną determinację. Właśnie tak – atutem jest zarówno duże doświadczenie, jak i jego brak. Trzeba tylko wiedzieć, w jaki sposób sprzedać jedno lub drugie, ale to już zadanie dla nas.

Strona główna to nie wszystko – co jeszcze powinna zawierać strona internetowa?

Mówiąc w skrócie – to, co może się okazać przydatne dla potencjalnego (lub obecnego) klienta. Oto podstawowe działy i treści, jakie powinny się znaleźć na dobrze wykonanej stronie www.

Sekcja o nas (o mnie, o firmie)

Świetny sposób na pokazanie swojej historii i przedstawienie określonych wartości. Użytkownik widzi tym samym konkretnego człowieka lub jakąś grupę ludzi – już nie anonimowa firma X, ale podmiot prezentujący misję firmy. To również miejsce na prezentację zdobytych certyfikatów i pochwalenie się referencjami. Wszystko w celu pokazania klientom, dlaczego mają skorzystać właśnie z tej konkretnej propozycji. Dzięki dobrze opracowanemu i ciekawemu tekstowi zdecydowanie łatwiej zdobyć zaufanie użytkowników.

Sekcja ofertowa

Kolejna niezwykle ważna podstrona. Właśnie tutaj powinien się znaleźć opis proponowanych usług ujęty w sposób kompleksowy, ale i bardzo przejrzysty. Dlatego dla każdej usługi potrzebna jest osobna podstrona z unikatowym tekstem.

Błędem jest zawarcie całej oferty na jednej stronie. Błędem jest też powielanie opisu, jeżeli każda usługa ma swoją podstronę. Jednak niektórzy chcą iść drogą na skróty i dają identyczną treść na kolejnych podstronach. W ten sposób nie tylko zniechęcają swoich potencjalnych klientów (czy można liczyć na fachowość kogoś, komu nawet nie chce się napisać oryginalnego tekstu). Problem w tym, że takie działanie źle też wpływa na roboty wyszukiwarek. Efekt? Strona ma kłopot, aby znaleźć się wysoko w wynikach wyszukiwania.

Sekcja kontaktowa

Użytkownicy trafiający na daną stronę nie powinni tracić czasu na szukanie podstawowych informacji kontaktowych, a więc adresu (stacjonarnego lub mailowego), numeru telefonu czy formularza kontaktowego. Im więcej opcji kontaktu, tym lepiej – większa wiarygodność w oczach klientów. Jeżeli firma działa też stacjonarnie, to warto rozważyć umieszczenie dokładnych wskazówek dojazdu do jej siedziby. Świetnie sprawdza się mapa.

dwaj mężczyzni z kubkami w dłoniach

Sekcja blogowa

Niektórzy właściciele firm dziwią się, po co pisać blog i dlaczego powinien się on znaleźć na dobrze wykonanej stronie internetowej. Jednak systematyczne dodawanie artykułów poradnikowych na stronę firmową ma trzy zalety.

Przede wszystkim to forma udowodnienia klientom, że naprawdę jesteśmy ekspertami w swoim fachu – po prostu znamy się na rzeczy i praca jest również naszą pasją.

Druga kwestia – ludzie często szukają rozwiązań konkretnych problemów. Wpisują w wyszukiwarkę jakieś zapytanie, natomiast artykuł blogowy może dać konkretną odpowiedź.

Trzecia korzyść zawarcia bloga na stronie firmowej związana jest z jej pozycjonowaniem. Roboty wyszukiwarki znajdują wartościową, unikatową treść, a to ma przełożenie na zwiększenie wiarygodności takiej witryny. W efekcie przyczynia się do jej lepszego rankingowania.

Sekcja realizacji (galeria, portfolio)

Nazwy różne, ale cel jeden – ta strona służy prezentacji rezultatów pracy. W tym miejscu można umieścić zdjęcia albo filmy z wybranych realizacji dotychczasowych zleceń. Co ważne, trzeba się trochę postarać. Nie wystarczy wrzucić kilku fotek, ale dobrze od razu wyjaśnić, co one przedstawiają. Klienci na pewno chętnie przeczytają i obejrzą efekty pracy. To bardzo skuteczna forma pokazania swojego dorobku.

Powyższe sekcje są niezbędne. Czasami można rozważyć jeszcze inne, ale nie za dużo, aby menu było czytelne. W niektórych przypadkach przydaje się strona FAQ, czyli z odpowiedziami na najczęściej zadawane pytanie. Dzięki temu można nieco zaoszczędzić czas nie tylko klientom (którzy nie muszą dzwonić czy pisać, aby się czegoś dowiedzieć), ale także właścicielowi firmy (który nie musi odpowiadać na nieustannie powtarzające się pytania).

Widać, że całkiem dużo elementów powinna zawierać strona internetowa, aby była skuteczna. A co to znaczy skuteczna? Na tyle przyjazna dla użytkowników i robotów wyszukiwarek, że wyświetla się wysoko w wynikach wyszukiwania, a klienci znajdują na niej przydatne dla siebie informacje. Zachęceni wartościowymi treściami i miłym dla oka designem na pewno chętniej skorzystają z oferty i zostaną wiernymi klientami.

Tagi:
Powrót na początek