Blog.
Najnowsze WYDARZENIA!

Jak pisać teksty na stronę internetową, które przyciągną uwagę? Kilka porad

Dodane przez: Michał | dnia 03.12.2019 | Tagi: teksty

Teksty opublikowane na stronach internetowych pełnią wiele ról. Pisane są po ty, by były uzupełnieniem dla precyzyjnie „uszytej” grafiki, by znalazły się w nich frazy kluczowe w idealnych proporcjach, by z sukcesem walczyły co najmniej o Top 10 w rankingu Google, by w końcu ktoś mógł je przeczytać. Nie jest tak, że tekst na stronę internetową to uwierająca konieczność, zbędny element. Jeszcze wcale nie tak dawno teksty traktowane były pobłażliwie, pisane „na kolanie” przez kogoś, kto na co dzień się tym nie zajmował. Dzisiaj to już rzadka praktyka. Tak tekstów na stronę, wizytówkę firmy się nie pisze. Strona www jest jednocześnie prezentacją firmy. Ma opowiadać o jej działalności, konkretnie przedstawiać wartości przedsiębiorstwa, przekonywać stylem i tworzyć spójną całość z osobowością marki.

Dobry tekst na stronę www? Co to w ogóle oznacza?

Dla zobrazowania tego jak ważny jest tekst przywołać można sposób rozmowy typowego call center. Odbieramy telefon, prowadzimy rozmowę z nienaturalnie miłym głosem, który podsumowuje rozmowę pytaniem – „czy nie uważa Pani/Pan, że to ciekawa propozycja?”. Całość opiera się na scenariuszu, który dla każdego połączenia jest identyczny. Homogenizacja komunikacji istnieje również w sieci. Z łatwością znajdziemy firmy, które pasjonują się tym, co robią, które dążą do coraz lepszych efektów i wyników, które stale się kształcą. Teksty opublikowane na stronach firm to bardzo często frazesy.

dobry i zły kontent

Dobry tekst ma wynikać z celu jaki stawia przed sobą firma. Jeśli to kancelaria prawna, to mało przekonujące będzie stwierdzenie, że pracują w niej pasjonaci, którzy stale się kształcą. Celem kancelarii jest coś innego – np. pomaganie firmom w opracowywaniu strategii podatkowej, rozwiązywanie sporów rodzinnych czy prowadzenie postępowania upadłościowego.

Warto też zauważyć jeszcze jedną istotną rzecz. Wspominanie o pasji, czy też idąc dalej, o profesjonalizmie paradoksalnie buduje barierę i podejrzenie. Przecież nikt nie rozpoczyna rozmowy na spotkaniu biznesowym od stwierdzenia, że jest profesjonalistą. Ma to wynikać z rozmowy, a w przypadku strony internetowej z tekstu. Powinno być to oczywiste i wynikające z treści, która w sugestywny sposób to prezentuje.

Prosta analiza – wystarczy kilka kroków

Zanim zaczniemy pisać, konieczne jest odpowiednie przygotowanie. W innym wypadku może okazać się , że siedzimy przed komputerem bezproduktywnie. Trudno spodziewać się tego, że w jednym ułamku sekundy zrodzi się w naszej głowie idealna koncepcja na treść, którą przelejemy na wirtualną „kartkę”.

# Sprawdź konkurencję

Jest to pierwszy krok do tego, by wczuć się w branżę, ale też ocenić jak działa konkurencja. Poznać sposób komunikowania się, wyłapać przestrzenie, które są gorzej zagospodarowane tekstowo i wykorzystać to podczas opracowywania tekstów. Istotne jest, by robić z takich podróży notatki. Będą pojawiały się różne pomysły i przemyślenia, które potem mogą okazać się bardzo cenne.

Nawet jeśli regularnie piszemy dla tej czy innej branży, nie warto pomijać tego kroku. Może on zająć nam mniej czasu, jeśli znamy dobrze temat, ale to zawsze dobre wprowadzenie do opracowywania skutecznych tekstów.

lupa leżąca na klawiaturze laptopa

# Wytypuj frazy kluczowe

Wracamy do banalnego stwierdzenia, że tekst odgrywa wiele ról. Innymi słowy ma zaspokoić potrzeby nie tylko klienta i firmy, ale też Googlebota. Frazy kluczowe są niezbędne do tego, by móc później skutecznie pracować nad pozycją firmowej strony w wyszukiwarce Google. Ważne by frazy te były naturalnie zagnieżdżone. Zdania nie mogą ucierpieć, jeśli do osadzenia mamy frazę „margaryna do smarowania” lub „agencja interaktywna Warszawa”. Można z powodzeniem stosować odmiany tak, by zdania brzmiały sensownie.

# Zachowaj związek przyczynowo-skutkowy

Tekst powstaje z jakiejś przyczyny i ma przynieść oczekiwany skutek. W uproszczeniu. Oznacza to tyle, że firma, dla której piszemy teksty funkcjonuje z jakiejś przyczyny – chce pomagać prawnie, oferuje samochody w dobrej cenie z zachowaniem wysokiej jakości, dba o zęby klientów, etc. Skutek jaki mają przynieść treści to udowodnienie, że z wymienionych przyczyn działanie firmy prowadzi do skutku, inaczej mówiąc efektu w postaci zaspokojenia potrzeb klienta.

# Poznaj grupę docelową

Poznanie grupy docelowej jest o tyle ważne, że determinuje styl pisania. Inaczej piszemy do nastolatków, inną narrację będzie miał tekst kierowany do sportowców. Dobry tekst powinien być tak opracowany, by czytelnik z grupy docelowej poczuł, że pisze to osoba ze środowiska, która zna się na rzeczy. Zadaniem copywritera jest umiejętne dopasowanie treści właśnie pod grupę docelową.

# Pisz twórczo, ale trzymaj się w ryzach

Z jednej strony nie możemy pozbawiać się w trakcie opracowywania warstwy tekstowej kreatywności, ale nie możemy też dać sobie pełnej wolności twórczej. Teksty powinny być pisane prostym, przekonującym językiem. Znając grupę docelową wiemy jakim językiem się ona posługuje i takim właśnie posługujmy się w tekstach. Twórcze pisanie to raczej kwestia indywidualna. Jedni wolą pisać szybko, nie zatrzymywać się, by na koniec tekst doszlifować, wymienić słowa na te bardziej dopasowane do grupy docelowej. Inni wolą ważyć słowa, dobierać je już w trakcie pisania. Piszmy tak, jak nam wygodniej i tak, by pisanie sprawiało satysfakcję, a przynajmniej przyjemność. Wówczas możemy być spokojniejsi o końcowy rezultat.

kreatywnie

# Nie „opakowuj” treści

To bardzo częsta i zła praktyka, z którą nadal można spotkać się na wielu strona internetowych. Mało kto lubi czytać rozbudowane do granic możliwości zdania, które można zredukować do trzech słów. Dobry tekst to tekst uczciwie napisany, nie po to by nakarmić Googlebota treścią, ale po to, by szczerze i z szacunkiem dla grupy docelowej opowiadał to, co jest istotne dla tej czy innej działalności. By niezauważalnie nakłonił do podjęcia jakiejś akcji – np. do zapisu na newsletter, skorzystania z oferty czy wykupienia szkolenia online.

# Z tekstu ma coś wynikać

Tekst na stronę internetową czy landing page ma konkretny cel. Ma prezentować firmę lub część jej działalności. A firma to żywy organizm, na który składają się ludzie, doświadczenie, wiedza, realizacje. O tym trzeba opowiedzieć, stworzyć spójną historię, która będzie prezentowała wartości firmy w sposób przekonujący i budujący zaufanie. To z tekstu ma wynikać to, że firma jest super skuteczna, kontaktowa, profesjonalna, ale bez używania tych słów.

Nie zapominajmy o tym, że dobrze opracowany tekst świadczy o tym, że firma dba o swój wizerunek, zabiega o budowanie zaufania wśród użytkowników. Celem tekstu jest zatem nie tylko prezentacja oferty, ale także tworzenie pozytywnego i skoncentrowanego na kliencie obrazu czy generowanie ruchu.

Artykuł został opracowany przez Grzegorza Nowaka z agencji contentowej Piszebolubie.com.pl zajmującą się m.in. copywritingiem.

Tagi: teksty
Powrót na początek