Blog.
Najnowsze WYDARZENIA!

Jak zaprojektować wizytówkę? Praktyczne porady

Dodane przez: Michał | dnia 18.02.2019 | Tagi:

Dlaczego wizytówka jest potrzebna?

Teoretycznie mogłoby się wydawać, że ten niewielki kartonik jest zbędny w dzisiejszych czasach – dane można przecież szybko zapisać w smartfonie i po kłopocie. Warto jednak pamiętać, że wizytówka pełni funkcję zarówno stricte informacyjną, jak i reklamową. Ma w sobie moc przyciągania nowych klientów, ale może ich również odstraszać, jeżeli projekt wizytówki będzie niechlujny. To z pewnością konieczne narzędzie biznesowe, a jakże często niedoceniane i wręcz traktowane po macoszemu. Od razu należy też wyraźnie podkreślić, że odpowiednio zaprojektowana wizytówka przydaje się nie tylko właścicielom wielkich firm. Jeżeli jesteś hydraulikiem, elektrykiem, a nawet prowadzisz sklep internetowy, to również powinieneś pomyśleć o profesjonalnej wizytówce.

wizytówka w dłoni mężczyzny

Możesz się zastanawiać, do czego jest potrzebna wizytówka, kiedy masz grono stałych klientów. Wyjaśnienie tego okazuje się bardzo proste.

  1. Warto poszerzać krąg klientów

    Nikt nie ma gwarancji, że nawet najwierniejszy klient nie odejdzie do konkurencji. Poważny biznesmen czy usługodawca zawsze myśli o przyszłości i stara się zapobiegać sytuacji, kiedy nagle brakuje zleceń albo nikt nie zamawia towaru bądź usług. Zajmujesz się remontem mieszkań? Wręczaj klientom swoją wizytówkę – niech zobaczą, że traktujesz ich naprawdę poważnie. Na pewno chętniej zareklamują Twoje usługi znajomym. Co więcej, możesz zostawić swoje wizytówki w sklepach branżowych np. z artykułami budowlanymi, armaturą łazienkową czy płytkami ceramicznymi. Dobrym pomysłem będzie też pozostawienie wizytówek w biurach nieruchomości oraz u dewelopera.

  2. Dobrze przedstawiać się jako profesjonalista

    Ludzie coraz częściej zwracają uwagę na jakość i są nawet skłonni zapłacić więcej, ale przy gwarancji wysokiego poziomu wykonanej usługi. Przedsiębiorca czy usługodawca, który zadba o jednolity i w pełni profesjonalny wizerunek ma znacznie większe szanse na dotarcie do klienta. Strona www, logo i właśnie wizytówka stanowią podstawę kreacji poważnego biznesmena i nieważne, że prowadzisz tylko jednoosobową działalność gospodarczą. Wizytówka jest skuteczną metodą na zawiązanie pierwszego kontaktu, ale także na jego ponowienie. Jasno informuje o tym, kim jesteś i czym się zajmujesz.

  3. Lepiej ułatwiać sobie wystawianie faktury

    Na pewno często bierzesz fakturę, aby odpisać określone kwoty od podatku. Dyktowanie imienia i nazwiska albo nazwy firmy jest zaś dość kłopotliwe i czasami kończy się błędami na fakturze. Zdecydowanie łatwiej w takiej sytuacji wręczyć wizytówkę, aby uniknąć czasochłonnych poprawek faktury i ponadto przyspieszyć całą procedurę.

Jak zaprojektować wizytówkę? Nie działaj samodzielnie!

Projekt wizytówki, która będzie w pełni profesjonalna, przejrzysta, z dobrze dobranymi kolorami oraz efektami graficznymi nie jest taki prosty do wykonania, jak myślisz. Chyba każdemu z nas zdarzyło się mieć do czynienia z niezbyt czytelnymi wizytówkami albo takimi, które zawierały mnóstwo niepotrzebnych informacji. Bądź od ilości i niedopasowania barw można było dostać zawrotu głowy. Właśnie dlatego zadanie zaprojektowania wizytówki należy zlecić doświadczonemu grafikowi. Warto pamiętać, że nieestetyczna wizytówka stanowi identyczną antyreklamę, jak jej brak, więc lepiej nie eksperymentować. Nawet najlepszy program graficzny nie pomoże, kiedy nie wiesz, na jakie aspekty zwrócić szczególną uwagę albo nie masz zdolności manualnych.

Znaczenie ma nie tylko wybór odpowiedniego materiału, z którego zostanie wykonana wizytówka, ale także rozmiar blankietu, rodzaj czcionki, kolorystyka, a nawet metoda wydruku.

Jak zaprojektować wizytówkę idealnie dopasowaną do potrzeb?

Projekt wizytówki zależy od kilku aspektów, na które należy zwrócić uwagę. Przede wszystkim ważna jest branża, w której działasz, ale równie istotna okazuje się Twoja osobowość i to, w jaki sposób pragniesz być postrzegana/ – ny. Jeżeli jesteś osobą wyjątkowo kreatywną, masz działalność związaną ze sztuką, fotografią czy designem, to spokojnie możesz sobie pozwolić na mniej konwencjonalne wizytówki – z ciekawymi elementami graficznymi albo nawet w nietypowym kształcie. Ciekawie też będzie się prezentować wizytówka plastikowa dla producenta bądź dystrybutora produktów tego typu materiałów, wizytówka z motywem graficznym grzebienia dla fryzjera albo wizytówka pachnąca, jeżeli masz biznes związany z zapachami czy perfumami.

Na takie ekstrawagancje nie możesz sobie pozwolić, kiedy Twoimi kontrahentami i klientami pozostaje sektor VIP. W takiej sytuacji wizytówka ma w zasadzie charakter stricto informacyjny, a nie reklamowy. Jej wygląd powinien być klasyczny, a wykonanie z najlepszej jakości materiałów. Konieczne będzie też zachowanie umiaru w wyborze kolorystyki czy elementach dekoracyjnych. Wizytówka taka powinna mieć charakter wizytówki osobistej.

Z kolei dla właścicieli firm produkcyjnych i usługowych, którym zależy na zaprezentowaniu swojej firmy, zaleca się wizytówki firmowe o charakterze bardziej reklamowym. Na takiej wizytówce mogą się znaleźć dane osobiste, ale również dane firmy z NIP-em oraz logo, a nawet dobrze przemyślane elementy graficzne. To w zasadzie standardowa opcja, która jest zdecydowanie najczęściej wybierana.

Jak zaprojektować wizytówkę – podstawowe kwestie

Zanim przyjrzymy się dokładnie konkretom, to warto zwrócić uwagę na kilka rzeczy.

Jaka powinna być wizytówka

  • Atrakcyjna wizualnie

    Innymi słowy – wizytówka musi przykuwać uwagę, ale swoją spójnością wizji, nawiązaniem do systemu identyfikacji wizualnej firmy, ciekawą i ładną formą. Kluczowe są zaś kolory oraz elementy graficzne.

  • Oryginalna

    Dobry pomysł to podstawa. Wykluczone jest powielanie wizytówek podejrzanych u bezpośredniej konkurencji. Lepiej się wyróżnić poprzez kreatywne spojrzenie na projekt wizytówki. Twoja wizytówka ma wyróżnić Cię z tłumu!

  • Przejrzysta

    Każda wizytówka musi być czytelna. Dlatego należy się dobrze zastanowić nie tylko nad kolorystyką, ale również zasobem zawartych informacji. Jeżeli klienci mają kłopot ze znalezieniem na wizytówce numeru telefonu albo nazwy firmy, to znak, że projekt wizytówki wymaga nowego opracowania. To, co jest dobrze widoczne, lepiej też zostaje zapamiętane. Przejrzysty design zachęca do kontaktu.

  • Aktualna

    Zmieniasz numer telefonu albo adres firmy? To musisz zmienić wizytówkę. Fatalnie wyglądają wizytówki pokreślone i raczej nie świadczą dobrze o naszym profesjonalizmie. Jeszcze gorzej, kiedy wręczasz komuś wizytówkę i zapomnisz dodać, że numer telefonu na niej zapisany jest już nieaktualny. To po prostu samobójstwo biznesowe.

Jak zaprojektować wizytówkę w 6 krokach?

Pewnie sobie myślisz tak – jest tyle darmowych programów graficznych, więc co za problem stworzyć projekt wizytówki, dać do wydruku i po kłopocie. Ach, te drogi na skróty, co często okazują się bardziej pokrętne niż wytyczony szlak. Wiele osób już tak myślało i później zdziwienie, że wizytówka nie prezentuje się profesjonalnie. Chcesz być dumny ze swojej wizytówki i nie rumienić się przy wręczaniu jej klientowi, to zapraszamy do nas!

Zobacz, na ile aspektów trzeba zwrócić uwagę przy tworzeniu eleganckiej wizytówki.

Krok 1 – odpowiedni rozmiar i kształt wizytówki

W zasadzie pierwszą kwestią, która wymaga ustalenia, są wymiary wizytówki. W naszym kraju standardem jest 90×50 mm, więc najlepszą opcją będzie zastosowanie właśnie tego wymiaru. Wizytówka taka sprawdzi się również w przypadku prowadzenia interesów z klientami z Rosji, Węgier, Czech, Słowacji czy Białorusi. Idealnie pasuje do wizytownika.

Jeżeli Twoi klienci są z krajów Europy Zachodniej, USA bądź z Kanady, to lepszym wariantem jest wymiar charakterystyczny dla tamtejszych standardów, a więc 85×55 mm. W takiej sytuacji najlepiej mieć dwa zestawy wizytówek – jeden na rynek krajowy, a drugi dla kontrahentów zagranicznych. Można również postawić na jeden wymiar i wtedy najbezpieczniej przyjąć ten europejski, który niejako stanowi odpowiednik karty kredytowej i bez problemu mieści się w przegródce portfela.

Bardzo ważne, aby pamiętać o tzw. spadach, czyli odstępach od krawędzi wizytówki. Najczęściej będzie to 5 mm z każdej strony, ale warto tę kwestię ustalić z grafikiem. Błędy podczas przygotowania marginesu skutkują często ucinaniem niektórych szczegółów zawartych w projekcie.

makieta wizytówki

Pamiętaj, że wizytówki w standardowych wymiarach nie tylko zmieszczą się w etui czy portfelu, ale także są tańsze.

Oczywiście można zdecydować się na trochę inny kształt – ciekawie będzie się prezentować tradycyjny prostokąt, ale z kątami zaokrąglonymi. Z kolei postawienie na bardziej oryginalny kształt, np. przypominający logo firmy, bywa niekiedy uciążliwie dla klientów. Skomplikowany wzór może łatwiej się zaginać i niszczyć, mimo że prezentuje się doskonale. Wyobrażasz sobie wizytówkę cukiernika w kształcie tortu?

W branży budowlanej coraz chętniej sięga się po wizytówki składane wzdłuż długiej bądź krótkiej krawędzi.

Krok 2 – materiał na wizytówki

Opcją najbardziej ekonomiczną jest wydruk na papierze o gramaturze powyżej 350 g (np. papierze kredowym). To ważne, aby nie decydować się na niższą gramaturę, chyba że nie przejmujesz się faktem, iż wizytówka będzie się załamywać w ręce klienta i bardzo szybko niszczyć (ale takie podejście jest oczywiście bezcelowe).

Papier może mieć różną teksturę – dostępne są gładkie i szorstkie, matowe i błyszczące, więc musisz się na jakiś wariant zdecydować. Dobrze poprosić o próbki papieru, aby wybrać to, co najbardziej pasuje. Logo czy monogram warto też wytłoczyć.

Warto rozważyć opcję uszlachetnienia, aby zwiększyć wytrzymałość wizytówek. Musisz jednak pamiętać, że foliowanie bądź lakierowanie podnosi koszty. Doskonale na pewno prezentuje się wizytówka powleczona folią matową, która nadaje swoistej elegancji i schludności.

Kolejna możliwość to połączenie folii matowej oraz lakieru wybiórczego. W efekcie wizytówka będzie matowa, ale z elementami błyszczącymi. Ciekawie też prezentuje się matowa folia soft-touch, która jest miła w dotyku. Zwolennicy bardzo nowoczesnego designu powinni zaś rozważyć bardzo twarde, warstwowe wizytówki multiloft z kolorowym paskiem na brzegu.

Wizytówki z plastiku, drewna czy metalu? Czemu nie, o ile Twoja branża kojarzy się z danym materiałem. Plastik może być w wersji matowej, przezroczystej albo oszronionej., także w różnych wersjach kolorystycznych. Będzie trochę drożej, ale interesująco.

Jeżeli nie musisz patrzeć na koszty albo potrzebujesz wizytówki VIP, to wyjątkowo elegancką i ekskluzywną opcją jest wizytówka letterpress z napisami tłoczonymi na grubym materiale bawełnianym. Wadą tego rozwiązania jest łatwość pobrudzenia i niezbyt duża trwałość, ale nie o to chodzi, ale o zrobienie wrażenia.

Krok 3 – kolorystyka, stylistyka i czcionka

Wiesz, jaki błąd najczęściej zdarza się przy samodzielnym projektowaniu wizytówek? Przekombinowanie, bo przecież jest tyle świetnych kolorów i rodzajów fontów, że trudno zdecydować się na 2-3. Efekt? Wizytówka jest mało czytelna, czasami pstrokata. Co więcej, kolory mają wpływ zarówno na technikę wydruku, jak i jego koszt. Niektóre barwy i czcionki niezbyt dobrze się prezentują na niewielkiej przestrzeni. To są detale, które nie stanowią problemu dla doświadczonego grafika, ale dla amatora owszem.

Zasadą podstawową przy projektowaniu wizytówek jest UMIAR. Zamiast wielu kolorów sprawdzają się gradienty i odcienie. W zasadzie 3 kolory to maks. Ważne, aby kolorystyka i styl wizytówki były spójne ze stroną internetową oraz branżą, w której działasz. Jeżeli strona internetowa ma charakter minimalistyczny, to i projekt wizytówki musi ten fakt uwzględniać. Konieczne jest zachowanie odpowiednich kontrastów pomiędzy tłem a tekstem, aby bez problemu można było odczytać to, co jest napisane. Osoby ze słabszym wzrokiem mogą mieć kłopot z czytaniem jasnych liter na ciemnym tle, więc najlepiej, kiedy tło jest jasne, a tekst ciemny.

Chcesz się wyróżnić? To może zdecyduj się na wizytówkę w pionie.

Dla wizytówek klasycznych i firm rodzinnych idealnie sprawdzają się eleganckie kroje pisma szeryfowe. Z kolei bezszeryfowe świetnie wyglądają na wizytówkach nowoczesnych marek. Tekst powinien mieć odpowiednią wielkość. Równie niekorzystnie prezentują się za małe, jak i za duże litery. Znaczenie ma także rozmieszczenie tekstu i zachowanie wolnej przestrzeni. Grafik dobierze też pasujące do siebie fonty.

Krok 5 – treść

W przypadku ilości umieszczonych na wizytówce informacji również zaleca się umiar, aby blankiet wizytowy pozostał czytelny i przejrzysty. Potrzebujesz wizytówkę osobistą? Wystarczy jedynie imię i nazwisko oraz dane kontaktowe – numer telefonu, email, ewentualnie adres. Niekiedy dodaje się tytuł naukowy.

W przypadku wizytówki służbowej niezbędne jest logo firmy, imię i nazwisko właściciela, rodzaj działalności, dane kontaktowe (w tym adres strony www). Jeżeli wizytówka ma zawierać także NIP i REGON, to lepiej rozważyć opcję dwustronną. Powierzchnia z tyłu jest też świetna na prezentację mapy dojazdu.

Elementy graficzne lub zdjęcia przyciągają uwagę, ale trzeba dobrze rozważyć ich ułożenie oraz oczywiście wybór.

Krok 6 – przygotowanie do druku

Jeżeli wizytówki mają mieć wysoką jakość, to niezbędnym minimum jest rozdzielczość co najmniej 300 DPI, a czcionki powinno osadzić się w pliku. Znaczenie ma także spad drukarski. Ponownie wszystko rozbija się o detale.

Przy niewielkim nakładzie sprawdza się druk cyfrowy, ale przy większych nakładach lepszy będzie druk offsetowy. Z kolei przy wklęsłych lub wypukłych formach należy zdecydować się na termodruk, natomiast sitodruk umożliwia wydrukowanie wizytówek o zróżnicowanym podłożu i kolorystyce.

Dużo tych informacji, prawda? Dlatego oszczędź swój czas i nerwy. Zleć nam projekt wizytówki, a my zapewniamy, że nie pożałujesz decyzji.

Tagi:
Powrót na początek